Plat, platter, platst (hoe dun mag een webcollege zijn?)

Wanneer de dikte van de iPad air wordt teruggebracht met 1 millimeter zetten mensen hun oude iPad op Ebay te koop en staan ze uren in de rij om deze vernieuwde Pad te kopen. Is die plattere iPad echt beter?

SSR maakt een slag met webcolleges. De SSR-studio draait momenteel overuren om opnames te maken van docenten die hun kennis op een aansprekende manier aanbieden. Via het beeldscherm spat de kennis er af voor de collega’s van de Rechtspraak en het Openbaar Ministerie. Daar word ik in eerste instantie erg vrolijk van. Maar er slaat ook enige twijfel toe.

Voor de overdracht van kennis en om collega’s leergierig te maken zijn webcollege’s zeer geschikt. Een half uur ademloos kijken en luisteren naar de magistrale neef van Robbert Dijkgraaf in een SSR-versie van de DWDD-University, prachtig! Ook voor een korte stimulerende inleiding in het adolescentenrecht, blijf ik achter mijn beeldscherm gekluisterd.

Toch is niet iedere docent geschikt voor mediaproducties. Docenten kunnen daarom mediatraining en begeleiding krijgen. Je moet via de camera een relatie met de kijker leggen, een hele kunst. Het ontbreken van ‘media-aantrekkelijkheid’ maakt iemand niet tot een slechte docent (al is dit wel even slikken natuurlijk). De leeractiviteit kan dan anders worden vormgegeven of er wordt een andere docent ingeschakeld. De kwaliteit van de webcollege’s moet nu eenmaal voorop staan.

Mijn grootste aarzeling bij de verplatting van het leren met webcollege’s zit er in dat niet ieder onderwerp zich hiervoor leent. Het webcollege moet ingebed zijn in een leerfilosofie waarbij door ontmoetingen en discussies het leren tot leven wordt gewekt. Ik geloof in 4D leren: met mensen, in de praktijk, vanuit het vak en gespreid in de tijd. De digitalisering kan (en moet) daarbij een grote rol spelen maar het leren mag geen door de techniek gedreven activiteit worden.

Nu ben ik zelf behoorlijk ‘digitaal bezield’ maar de haren van mijn zoons gaan recht overeind staan (zelfs zónder gel) wanneer ik uitleg dat niet voor iedereen een beeldscherm het beste middel is om kennis uit te wisselen. Alsof ze me opgegraven hebben! Het kan dus altijd platter met prachtige webcollege’s op pads, maar omdat leren meer is dan kennisoverdracht blijft SSR diepte brengen in het leeraanbod.

U leest dit weblog via een beeldscherm. Ik hoop dat de boodschap overkomt. En anders ga ik gewoon weer in de klas staan. Dat is ook nog steeds fantastisch om te doen!

Nieuwsoverzicht