Van SSR NEXT naar SSR NU

Het veranderprogramma SSR NEXT is onlangs afgesloten. Programmamanager Diederik Greive (SSR), Charles van der Voort (Hoofdofficier, directeur PaG) en Frans van Dijk (directeur strategie en ontwikkeling, Raad voor de rechtspraak) blikken terug en kijken vooruit.

“Wij zijn in 2010 gestart met NEXT om beter aan te sluiten op de vraag van de klant en de vernieuwingen in het leren en onderwijs door te voeren. Met de afsluiting van het programma stopt die ontwikkeling natuurlijk niet. Het NEXT gedachtegoed moet deel uitmaken van ons dagelijkse werk”, zegt Greive. Hoe kijken zijn gesprekspartners van OM en ZM hier tegen aan?

Trendbreuk met verleden

Charles van der Voort: “SSR NEXT betekende vooral een herbevestiging voor mij. Bij het OM is enorm veel veranderd de afgelopen jaren. Charles van der VoortNiet alleen aan het vak maar ook aan de eisen. Daaraan moet het opleidingsinstituut van ZM en OM gehoor geven. Dit gebeurde onvoldoende vond ik. Als toenmalig leidinggevende/teamleider maakte ik me daar zorgen om. Enkele opleidingen vond ik niet op niveau en gaandeweg merkte ik dat er steeds meer ‘in company’ werd gegeven binnen het OM. Persoonlijk had ik daar geen goed gevoel bij. Dit moest samen met SSR. Ik zie NEXT dan ook vooral als een trendbreuk met het verleden, want de samenwerking heeft duidelijk een vlucht genomen de afgelopen tijd.” Zijn ZM collega Frans van Dijk beaamt dit: “SSR is in beweging en ik zie die verandering. De SSR Zesdaagse is een goed voorbeeld van het vernieuwde SSR. Een reeks van professionele ontmoetingen die gepositioneerd is boven de sectoren. SSR biedt hiermee een nieuwe format voor kennisuitwisseling. Ik denk dat er op dit gebied nog heel veel terreinwinst te boeken is.”

Comfort zone verlaten

Twee jaar geleden werd Charles van der Voort gevraagd om deel uit te maken van de begeleidingscommissie SSR NEXT. Een groep mensen van buiten SSR die mee wilden denken over het veranderingsproces. Hij pakte dit graag aan. “Als ex-raio had ik ook nog altijd een geromantiseerd beeld van het opleidingsinstituut SSR. Een enigszins studentikoos bestaan met bevroren waterleidingen, toiletten op de gang en een inleider (rechter of ovj) die zijn verhaal ‘afdraaide’. Het had haast iets vrijblijvends – aanwezigheid was voldoende. Een beeld dat niet meer van deze tijd is. Daar moesten we vanaf en daar wilde ik graag aan meewerken.”
Van Dijk: De vrijblijvendheid en vooral dat ‘aanwezigheidsvinkje’ moet er inderdaad van af. Frans van DijkIk doel dan op het veilig volgen van cursussen en een certificaat ontvangen dat je er geweest bent. Dat is geen kennisverrijking. Juist in de discussie en het kwetsbaar opstellen zit de winst. Mensen moeten uit hun ‘comfort zone’ gehaald worden. Dat is ook wat we nastreven bij KEI, een programma binnen de ZM dat moet leiden tot een vereenvoudiging van het civiele proces. Een rechter moet daarbij de zitting kort – en vooral in eigen hand – kunnen houden. Dat vereist interactie en de nodige vaardigheden. De wijze van opleiden en leren moet hierop afgestemd zijn en daar kan SSR een grote rol in spelen.

Veranderingen faciliteren

Vaardigheden moeten ook op het digitale vlak geoefend worden. De huidige tijd dwingt ons daar toe menen zowel van Dijk als van der Voort. MIJN SSR, de digitale leeromgeving van SSR en één van de deelprojecten van NEXT, is een voortvloeisel daarvan. Het cursus- en aanvullend (les)materiaal van SSR is hier te downloaden. Het gebruik hiervan vraagt wat van de gebruikers beseft ook van der Voort. “De rol van de medewerker verandert, maar ik weet niet of dit helemaal doorgedrongen is. Veel mensen doen digitaal hun belastingaangifte, geven meterstanden via internet door en kopen en lezen e-books. Toch treedt er soms lichtelijk paniek op wanneer men lesmateriaal digitaal ontvangt in plaats van op papier. Van Dijk vult aan: “De boekenkast verdwijnt  en online content en digitale bestanden nemen deze plaats in. Het is de kunst om dit af te stemmen op wat zich buiten afspeelt. Ik denk dat we ons daarbij vooral op de nieuwe generatie met smartphones en tablets moeten richten, maar we mogen zeker de huidige generatie niet vergeten. Om een omgeving als MIJN SSR te laten slagen is het erg belangrijk dat zowel OM en ZM deze door SSR geboden middelen faciliteren.”

Volgende stap

 Diederik Greive“Het einde van het NEXT-programma brengt ons weer aan een begin”, aldus Greive. “NEXT is anders denken en ook anders handelen. Door SSR NEXT komen er andere vragen en ook die moeten we blijven beantwoorden. Voor mij is het belangrijk dat SSR als organisatie weer herkenbaar is en een visie heeft die we delen met onze klanten. Die lijn moeten we nu verder doortrekken; SSR moet minder ‘apart’ staan en (weer) meer deel uitmaken van ZM/OM. Dat is de volgende stap en daar moeten we gedrieën aan werken”, aldus de (inmiddels) ex-projectmanager.

SSR NEXT kende drie projecten: Diensten, iSSR & Huisvesting. Meer informatie hierover leest u op de SSR NEXT pagina op deze website.

foto’s: marcoslotphoto.com

Nieuwsoverzicht