Pilot Civiel Vonnis: Leren in leerteams werkt stimulerend

Het is voor rechters in opleiding prettig leren in kleine leerteams waarin veel ruimte is voor vragen, feedback en overleg. Dat blijkt uit een pilot bij de Rechtbank Rotterdam waarin door SSR een nieuwe opzet voor de cursus ‘Het Civiele Vonnis’ is getest.

Hester Wichers HoethDe nieuwe opzet voor de cursus ‘Het Civiele Vonnis’ bestaat uit twee centrale cursusdagen en vijf leerteambijeenkomsten op regionaal niveau, waarin rechters in opleiding gezamenlijk aan de slag gaan. “Cursisten moeten laagdrempelig over hun twijfels kunnen praten en zich vrij voelen om aan te geven wat hun kennisbehoefte is”, vertelt Hester Wichers Hoeth, die vanuit SSR leiding geeft aan de projectgroep. “Zo creëer je een dynamische omgeving waarin veel en efficiënt geleerd wordt. De ervaringen uit de pilot bevestigen dit.” De nieuwe cursus ‘Het Civiele Vonnis’ is vormgeven naar de filosofie van de nieuwe initiële opleiding ZM. Een stimulerend leerklimaat, eigen verantwoordelijkheid en samen leren staan centraal.

De deelnemers aan de pilot benadrukken de belangrijke taak van de docent met betrekking tot het creëren van het gewenste open opleidingsklimaat. “Het is daarom belangrijk opleiders goed te trainen”, aldus Hester Wichers Hoeth. Het plan om opleiders tegelijkertijd met de pilot intervisie aan te bieden, bleek helaas nog een brug te ver. Oorzaken hiervan waren onbekendheid met intervisie en een te korte termijn om een ander te organiseren.

In de vervolgfase van het project gaat de aandacht uit naar de implementatie van de cursus. Daarbij sluit de projectgroep aan bij de realisatie van de nieuwe initiële opleiding ZM. De verwachting is dat volgend jaar de nieuwe rio’s de cursus ‘Het Civiele Vonnis’ in vernieuwde vorm kunnen volgen.

Een uitgebreide beschrijving van het project ‘Het Civiele Vonnis’ tot nu toe leest u hier.

Lees ook het eerdere nieuwsbericht over de pilot.

Nieuwsoverzicht