Praktijk centraal in nieuwe managementleergang voor OM

Dit artikel verscheen in een reeks over projecten gerealiseerd door een SSR-medewerker in directe samenwerking met een collega uit de praktijk.

“We wisten al goed wat we wilden”, vertelt projectleider Angela Morsink, “Het profiel van ‘De leidinggevende van de toekomst’ was bepaald, de richting voor de administratie was duidelijk en de wens om de leidinggevenden van deze afdeling verder toe te rusten was kenbaar gemaakt. Dat gaf een goed uitgangspunt toen we SSR vroegen om de nieuwe leergang te ontwikkelen met ons.”Nicole van de SandeVoor SSR kwam de vraag om een nieuwe managementleergang op een goed moment zegt cursusmanager Nicole van de Sande: “Het afgelopen jaar heeft SSR veel stappen ondernomen in het ontwikkelen van management development trajecten. SSR beschikte over een leertraject voor leidinggevenden maar dit was te algemeen en sloot niet goed aan op de vraag van het OM. Kortom, een goed moment om te vernieuwen!”

Diversiteit benutten

Vernieuwing bij het OM vindt plaats met de uitvoering van ‘Perspectief op 2015’. Een visiedocument dat een professionaliseringsslag moet bewerkstelligen. Speciale aandacht hierin krijgen de operationeel managers van de administratieve afdelingen. Angela: “De meeste operationeel managers administratie zijn hun loopbaan gestart binnen diezelfde afdeling. Hun doorgroei naar de functie van leidinggevende is niet altijd gepaard gegaan met een opleiding op dit terrein. De diversiteit in opleidingsachtergrond binnen deze groep is dan ook groot en loopt van MBO tot universitair niveau. Hierdoor beschikt niet iedereen over de benodigde kennis en vaardigheden die het OM noodzakelijk acht voor deze functie. Denk daarbij aan zaken als: inzicht in de eigen rol, kennis van bedrijfsvoering, kennis van HRM, omgevingsoriëntatie en communicatie. Ook staat deze groep managers voor een enorme uitdaging op organisatorisch gebied. Om die redenen is deze leergang ‘Leren leiden voor operationeel managers administratie’ ontwikkeld.”

Nicole vult aan: “Het gaat er om dat deze groep op gelijke hoogte wordt gebracht en daarbij willen weAngela Morsink de door Angela genoemde  diversiteit juist benutten. De universitair opgeleide managers zijn over het algemeen jong en hebben nog weinig praktijkervaring. De oudere garde heeft dat laatste uiteraard wel maar heeft weer relatief weinig theoretische kennis. Daarom is er bewust voor gekozen om deelnemers met verschillende achtergronden, ervaringen en van verschillende parketten samen te brengen en om hen als groep de hele leergang te laten doorlopen. De deelnemers vullen elkaar hierbij goed aan.” Dat laatste bleek bij een in september georganiseerde dag voor alle operationeel managers administratie uit het hele land. Angela: “Het doel van deze dag was om commitment te krijgen voor de leergang maar ook om input te verzamelen hiervoor. Ik denk dat we daarin wel geslaagd zijn gezien de goede feedback en de enthousiaste reacties de we kregen.”

Ervaringen delen

De dagelijkse praktijk en het delen van ervaringen staan centraal in de nieuwe leergang. Het programma is ingedeeld in vier blokken die elk bestaan uit een bijeenkomst, voorbereidings- en praktijkopdrachten. “De voorbereidingsopdrachten zijn bedoeld om de voorkennis van de deelnemers op een gelijkwaardig niveau te brengen. Tijdens de bijeenkomsten wordt deze kennis dan ook meteen op praktijkniveau behandeld. Er is veel ruimte voor het oefenen van vaardigheden en voor het uitwisselen van ervaringen met de andere deelnemers. Na afloop van een bijeenkomst gaan de deelnemers ook direct aan de slag met het geleerde door op de werkvloer een aantal opdrachten uit te voeren”, zegt van de Sande.
In het laatste blok wordt vooral een beroep gedaan op de creativiteit, durf, het ondernemers- en het eigenaarschap van de cursisten. Angela: “De deelnemers werken hier in kleine groepen gezamenlijk aan een opdracht. Ze krijgen hiervoor een kader en diverse criteria aangereikt, maar ze kiezen, in samenspraak met hun eigen leidinggevende en / of directeur Bedrijfsvoering zelf het project waarmee ze aan de slag gaan. De enige eis is dat dit project nuttig moet zijn voor het gehele OM of een specifiek parket zodat theorie en praktijk steeds samen blijven vallen.”

E-coaching

Buiten de praktijkgerichte insteek kent de leergang nog een primeur: e-coaching. Angela legt uit: “Een traditioneel coachingstraject beslaat een langere periode. Te lang voor dit traject. Snel kunnen reflecteren op praktijksituaties en de operationeel managers ondersteunen in hun rol heeft grote meerwaarde. Daarom is gekozen voor e-coaching. Hierbij mailt een deelnemer twee keer per week met zijn/haar coach en krijgt daarbij snel feedback. Zo worden door middel van kleine stapjes de (kleine) successen benoemd. Dat geeft vertrouwen en de deelnemers werken hiermee heel concreet aan hun leidinggevende vaardigheden. Door op deze manier veel  praktijkervaring op te doen, beklijft het geleerde ook beter.”

Enthousiasme

Angela Morsink en Nicole van de SandeIn juni 2012 vond het eerste gesprek plaats tussen het PaG en SSR over de nieuwe leergang. De afgelopen maanden heeft de projectgroep voortvarend en met veel enthousiasme gewerkt aan de ontwikkeling hiervan. In januari 2013 start eerste uitvoering met groep van 12 (van in totaal) 39 operationeel managers. “Een moment waar we naar uit kijken. Ondanks alle voorbereiding blijft het spannend of alles loopt zoals we bedacht hadden. We zullen de uitvoering van de eerste leergang nauwlettend volgen en evalueren om zo eventuele aanpassingen te doen voordat we met de tweede groep van start gaan. Ook de projectgroep en SSR staan open voor feedback!”, aldus de cursusmanager en de projectleider.

Nieuwsoverzicht